Followers

Saturday, August 6, 2016

CKET : BAB 8


RIHAN singgah di pasar raya untuk membeli buah tangan. Sebentar lagi dia akan melawat Hazriq di hospital. Hazriq masih belum sedarkan diri lagi. Malam tadi Datin Nor berkeras mahu menjaga permata tunggalnya itu. Terpaksa dia beralah walaupun dia berasa bertanggungjawab untuk menjaga pemuda itu. Pemuda itu cedera kerananya!
Hai, Ara. You buat apa dekat sini?” tegur seorang gadis berambut perang. Gadis itu tersenyum manis memandang Rihan
Rihan mengerutkan dahinya. “Do I know you?”
Hey. Its me, Christie. We were in the same orchestra, remember?” ujar Christie.
I’m sorry. I think you’re mistaken. I’m Rihan.” Rihan memperkenalkan dirinya.
Christie mengetap bibirnya. “I am truly sorry. I thought you were my friend because you look like her.”
Rihan tersenyum kecil. It’s okay. Please excuse me.”
Gadis bernama Christie itu terpinga-pinga. Dia tak sangka akan berjumpa dengan orang yang seiras dengan Ara, kawan satu kolejnya.
Rihan terpanar seketika. Muka aku seperti seseorang? Tapi, siapa? Rihan melepaskan keluhan kecil. Dia malas mahu berfikir lantas meneruskan aktiviti membeli-belahnya.
Dia terus ke bahagian yang menempatkan buah-buahan. Tiba saja di sana, tangannya terus saja mencapai sebungkus strawberi dan coklat. Strawberi coklat! Sedap. Makanan kegemarannya. Dia mahu Hazriq rasa makanan kegemarannya itu.

DATIN NOR sedang menyuap Hazriq bubur saat Rihan masuk ke dalam wad Hazriq. Senyuman serta-merta terukir di bibir Rihan. Hatinya mengucap rasa syukur kerana Hazriq sudah sedarkan diri.
Morning aunty.” Rihan terus menghampiri katil Hazriq. Dia pantas bersalaman dengan Datin Nor.
Matanya sempat mengerling melihat Hazriq. Kepala jejaka itu siap dibalut dengan bandage. Begitu juga dengan tangan kanan Hazriq.
Morning aunty aje?” Hazriq menarik muka masam. Dia terasa kehadirannya di situ langsung tidak Rihan peduli.
Yalah. Habis tu?” Rihan mengerutkan dahinya.
Habis tu?” Hazriq mengulang kembali soalan Rihan. “Am I not a human to you?”
Dush! Rihan mengetap bibirnya. Dia terpukul dengan soalan Hazriq. Dia memang mahu menegur Hazriq, tapi bila melihat Hazriq, dia kehilangan kata-kata. Aura Hazriq buatkan dia tak dapat kawal degupan jantung sendiri.
Hai, Hazriq. Morning.” Tersekat-sekat lidahnya untuk berkata-kata. Matanya langsung tidak memandang Hazriq. Pandangan Hazriq terlalu tajam untuk dia tatap.
Aunty, Rihan ada beli strawberi dan coklat.” Rihan terus mengubah topik perbualan. Buah strawberi dan coklat yang dibawanya diletakkan di meja kecil di sisi katil.
Strawberi dan coklat? Untuk siapa?” soal Hazriq. Matanya masih tidak lekang memerhatikan Rihan.
Dia suka melihat Rihan kalut. Bila Rihan kalut, Rihan akan jadi tidak tentu arah. Dan itu, dia rasa comel!
Untuk aunty.” Laju Rihan membalas. Aduh. Kenapa pula Hazriq ni banyak soal?
Datin Nor mengerutkan dahinya. “Untuk aunty?”
Miss Rihan, in case you’ve forgotten... Yang sakit tu adalah saya, bukannya mama saya. Kenapa awak kena bawak buah tangan untuk mama saya?” usik Hazriq.
Rihan mengetap bibirnya lagi. Niatnya untuk jaga Hazriq, tapi kalau macam ini gayanya, macam mana dia mahu menjaga Hazriq? Dengar suara Hazriq pun dah buat jantungnya berdegup macam berlari di larian padang 500 meter.
Awak dah okey?” soal Rihan, perlahan.
Dia tidak duduk sebaliknya berdiri sahaja di sisi Hazriq. Dia tahu selagi dia tidak bertanya khabar jejaka itu, selagi itu Hazriq akan mengenakannya.
Hazriq mengukir senyuman. Kelihatan lesung pipitnya di pipi.
Rihan, duduklah. Jangan asyik berdiri sahaja.” Datin Nor pula yang risau. Sedari tadi dia diam memerhatikan Hazriq dan Rihan.
Bila Hazriq sedar, aunty?” soal Rihan.
Dia enggan berbual lama dengan Hazriq. Tangannya pantas mencapai kerusi kosong di sebelah Datin Nor. Setelah itu dia duduk tidak jauh dari katil Hazriq.
Ehem! Hazriq berdeham.
Rihan mengalihkan pandangan ke arah Hazriq. “Kenapa? Awak nak air?”
Hazriq menggeleng laju. “Awak sedar tak awak sedang bertanya perihal saya?”
Rihan pantas mengangguk.
Jadi, kenapa tak tanya saya terus? Kenapa kena tanya mama saya?” tegur Hazriq. Matanya tajam memerhatikan Hazriq.
Rihan mencebik. Ikutkan hati, ringan tangannya mahu mencubit Hazriq, tapi ditahan juga. Tak padan dengan sakit!
Hazriq hanya diam memerhatikan Rihan. Senyuman masih tidak lekang dari wajahnya. Bilalah Rihan sudi mengenalinya?
Lepas subuh tadi. Aunty sengaja tak nak bagi tahu Rihan. Aunty tak nak Rihan tergesa-gesa datang. Nanti lain pula yang jadi,” balas Datin Nor. Jelas riak risau pada wajahnya.
Rihan mengetap bibirnya.
Oh, ya. Dah pukul 10.00 ni. Mama minta diri dulu, ya? Mama ada appointment dengan klien mama.” Datin Nor cepat-cepat meletakkan mangkuk bubur yang dipegangnya.
Mujur ada Rihan. Rihan jaga Hazriq sekejap ya. Nanti dalam pukul 1.00 tengah hari, aunty datang semula,” pesan Datin Nor.
Hari itu Datin Nor terpaksa hadir dalam satu janji temu dengan pelanggannya. Dia juga mahu memberi peluang kepada Hazriq dan Rihan untuk berbual.
Rihan mengangguk. “Take care, aunty.”
Mama pergi dulu, dear.” Datin Nor tersenyum. Dia mencium dahi anaknya sebelum mencapai tas tangan miliknya.
Aunty pergi dulu,” ujar Datin Nor kepada Rihan. Dia tersenyum seraya beredar dari wad anaknya itu.
Hazriq sekadar tersenyum saat melihat ibunya meninggalkannya. Datin Nor memang sangat mementingkan kerjaya. Sebagai seorang pereka fesyen ibunya sentiasa sibuk. Malah, ibunya bertambah sibuk bila papanya meninggal dunia tahun lepas. Sebab itu dia yang terpaksa menghadiri mesyuarat lembaga pengarah bagi pihak wanita itu.
Ermm, Encik Hazriq nak apa-apa tak?” Rihan cuba berbual. Takkan dia mahu membiarkan bilik itu sunyi tanpa suara?
So, awak macam mana Cik Rihan? Okey?” soal Hazriq. Sekali lagi matanya jatuh kepada Rihan.
Zup! Rihan sekali lagi terpanar. Pandangan Hazriq memang membuatkan jantungnya berdegup tak tentu hala.
Cik Rihan, saya sedang bercakap dengan awak sekarang ni.” Hazriq tegakkan badannya.
Secara tak langsung kedudukan mukanya dengan muka Rihan menjadi rapat. Kedudukan Rihan yang tidak jauh dari katilnya membuatkan dia senang berbuat demikian.
Rihan terkedu. Matanya dikelipkan beberapa kali. Dia cuba menyingkirkan momen itu daripada mindanya, namun gagal. Dia bagaikan tidak percaya dia berada sedekat itu dengan Hazriq. Deruan nafas Hazriq dirasakan hampir dengan mukanya.
Kenapa awak datang? Berlawan macam tu? Awak tahu tak awak boleh terbunuh?” Rihan terus bangun daripada duduknya lalu menuju ke tingkap wad. Langsir diselak.
Dia rimas berada di dalam bilik tertutup seperti itu. Mujurlah wad itu wad persendirian.
Zea call saya. Dia kata awak dalam bahaya. Tanpa berfikir panjang, saya terus datang ke tempat tu. Saya pesan kepada Zea untuk hubungi polis, tapi pihak polis datang lambat. Saya kena lakukan sesuatu sebelum mereka cederakan awak, Rihan,” terang Hazriq membelek-belek tangan kanannya yang berbalut.
Hatinya sayu melihat tangannya itu. Kerana tangannya itu penting untuk melukis memandangkan dia seorang arkitek.
Awak, saya betul-betul tak sengaja. Saya minta maaf.” Rihan masih memohon maaf. Dia terus bergerak menghampiri katil Hazriq, memberanikan diri memandang jejaka itu.
Kenapa awak kena minta maaf dengan saya?” soal Hazriq pelik. “Sudah jadi tanggungjawab saya untuk melindungi awak.”
Rihan mengetap bibirnya. “Hazriq, saya rasa bersalah sangat. Sebab saya, awak terlantar macam ni.”
Hazriq senyum kecil. “Awak kenal mereka? Kenapa mereka kejar awak?”
Entahlah. Tiba-tiba aje mereka serang kami.” Rihan ketap bibir.
Tak sampai sehari ada di Malaysia, dah kena serang. Patutlah mama tak bagi aku balik ke Malaysia!
Selagi saya ada, walaupun saya tak pandai berlawan, saya akan lindungi awak, Rihan.” Itu janji Hazriq.
Rihan serba salah. Dia nak sangat beritahu jejaka di hadapannya itu bahawa dia tak nak teruskan pertunangannya dengan Hazriq. Nak sangat beritahu Hazriq yang dia sukakan orang lain, tapi bila Hazriq sanggup korbankan nyawanya sendiri untuk selamatkan Rihan, Rihan rasa takut untuk lukai hati Hazriq.
Awak kata awak bawa strawberi dan coklat itu untuk saya. Tak nak buatkan untuk saya?” Hazriq cuba mengalihkan topik perbualan. Kalau dia tak alih topik, sesi meminta maaf takkan tamat.
Bawa untuk awak? Saya bawa untuk aunty.” Rihan betulkan semula ayat Hazriq. Tak naklah nampak ketara sangat.
Jadi, saya kena tunggu mama balik baru dapat makan strawberi coklat? Sedihnya. Dahlah lapar.” Hazriq pegang perutnya.
Rihan melepaskan keluhan kecil. Kalau dia tidak pedulikan Hazriq, dia akan rasa bersalah. Lelaki itu sudah hampir kehilangan nyawanya untuk selamatkan dirinya. “Wad ni ada air panas?”
Hazriq meliarkan pandangannya. Sebuah heater menarik perhatiannya. “Tu.
Rihan berpaling ke arah yang Hazriq tunjuk. Terus dia ke arah heater tersebut.
Hazriq hanya memandang sahaja perlakuan Rihan. Bibirnya mengukir senyuman. Dia terasa bahagia bila Rihan sudi menjaganya.
Rihan terus mencairkan coklat tersebut. Setelah coklat itu cair, terus dia mencelupkan strawberi yang telah siap dicuci. Setelah itu dia letakkan ke dalam piring lalu diserahkan kepada Hazriq.
Awak tak nak suap saya ke?” soal Hazriq.
Kenapa? Awak, kita ni baru bertunang. Bukan suami isteri. Tak manis untuk saya suap awak. Malah, dengan duduk berdua macam ni pun dah dikira tidak manis,” ujar Rihan.
Nampaknya awak acknowledged kita ni sudah bertunang. Saya sangat gembira dengar.” Hatinya berbunga riang. Hazriq tersenyum kecil. Dia kagum sebenarnya dengan Rihan.
Rihan mengetap bibirnya. Aduh! Macam mana pula boleh acknowledged ni?
Terima kasih sebab sudi buatkan saya ni,” ucap Hazriq. Dia mencapai piring yang berisi strawberi coklat itu. Terkial-kial dia cuba makan memandangkan tangan kanannya kemas berbalut.
Rihan melepaskan keluhan kecil. Dia terlupa pula tangan Hazriq cedera. “Sini. Saya suapkan.
Hazriq senyum kecil. Faham juga Rihan akhirnya. Dia bukannya sengaja menyuruh Rihan menyuap, cuma tangannya tidak mengizinkannya. “Terima kasih.
Rihan mengembungkan pipinya. Rasa seperti mereka sudah berkahwin pula. Seperti seorang isteri menjaga suaminya yang sakit. Eh, kenapa aku fikir sampai ke situ? Rihan cepat-cepat membuang angannya. Dia tidak patut suka kepada lelaki ini.
Awak betul-betul nak saya maafkan awak?” soal Hazriq, tiba-tiba. Walhal dia yang sibuk tukar topik perbualan tadi. Dia mengukir senyuman.
Rihan mengangguk laju. Dia sanggup lakukan apa sahaja demi menebus kesilapannya. Piring yang mengandungi strawberi coklat diletakkan di tepi.
Teman saya boleh?” soal Hazriq.
Rihan mengerutkan dahinya. “Ke mana?”
Nak ikut saya berjalan sekitar sini?” Hazriq tidak menjawab soalan sebaliknya menyoal Rihan.
Ikutkan hati Rihan memanglah mahu. Teringin juga melawat tanah kelahirannya itu. Bukan selalu dia dapat peluang untuk pulang ke Malaysia, tapi...
Saya harus pulang ke Paris. Nenek pasti marah kalau saya kata saya mahu tinggal di sini lagi.” Rihan menyuarakan kebimbangannya.
Oh, hal tu awak jangan risau. Tahulah saya nak uruskan. Awak cuma jawab soalan saya. Mahu ataupun tidak?”
Tapi, macam mana nak pergi dengan keadaan awak macam ni?” soal Rihan.
Tangan saya ni kalau dah diurut, sembuhlah.” Hazriq berfikiran positif.
Kepala awak?” Rihan risau melihat balutan di kepala Hazriq.
Awak malu kalau keluar dengan orang yang sakit? Yang berbalut sini sana?” soal Hazriq.
Bukan tu maksud saya. Maksud saya, nanti awak yang segan bila perhatian orang semua dekat awak. Bukan saya.”
Jangan risau. Saya okey. Saya dah biasa dijadikan tumpuan. Saya kan kacak.” Sempat lagi Hazriq memuji dirinya.
Rihan mencebik. Sempat lagi perasan. “Bila awak discharge?”
Tengah hari ni.
Rihan mengangguk faham seraya tersenyum. Patutlah Datin Nor kata dia akan kembali semula tengah hari nanti. “Teman saya buat laporan boleh?”
Hazriq tersenyum tanda setuju. Wajah Rihan tidak setegang sebelum ini. Dia suka melihat senyuman Rihan. “Saya lapar. Suapkan bubur untuk saya, boleh?”
Rihan akur. Mangkuk berisi bubur di meja sisi diambil. Rihan mengambil tempat di sisi katil Hazriq. Tadi, senang untuk dia suapkan Hazriq strawberi coklat, tapi kalau melibatkan bubur, dia terpaksa dekat dengan Hazriq kerana takut akan mengotorkan baju Hazriq.
Hazriq tersenyum, diam menahan perasaannya. Berada sedekat itu dengan Rihan sedikit sebanyak membuatkan jantung berdegup tidak tentu arah. Hati, kamu please jangan nakal!

No comments :

Post a Comment

>dah baca jangan lupa komen ya...
hope kengkawan suka dengan n3 nie...
komen dari kalian sedikit sebanyak memberi semangat untuk Hana terus post lagi<